lördag 15 mars 2014

Om ni tror Finland har skit väder, VISIT NORWAY

Hem ljuva hem, Finland det fantastiska land i Nord, självmord och alkoholism, kallt och regnigt.

Allt jag har att säga till er är VISIT NORWAY, alltså vi finnar har absolut inget att klaga om när det kommer till väder och vind! Vi har relativt långa somrar (speciellt i Södra Finland) lite regn och varma vindar.

Nu har jag äntligen börjat vänja mig vid norska klimatet, med det är en klarhet att utan olja och höga löner så hade detta landet varit tomt på folk! Jo dom har ju fisk också, tänk dig det, fiska i +3 grader storm i 47m/s. När du äntligen kommer hem för att ta dig en öl så får du inte köpt den för det är farlig att köpa öl före typ klo 12 och efter klo 18 :00 (överdramatiserar).

Allt som är roligt har det varit förbud på här i Norge, nu har det väl börjat släppa lite när dom tagit in FRP =Persun till riksdagen, de förstår ju att folk måste få göra saker som man tycker om och att staten inte behöver reglera allt som finns.
Däremot så är det nog det ända de förstår, ett populist-parti utan röd tråd eller någon egentlig plan, som inte skulle gå ut på hur allt som är fel är någon annans fel.

Kort och koncist, vi bör vara glada över vårt land med bra väder, bästa skolorna i världen och relativt billiga levnadsnivå (mat,kläder etc) hus och sånt är ju lika dyrt i Finland som här, men annars liksom.

Skolorna i Norge är kanske det mest tragiska som västvärlden har att bjuda på, men om du är dålig i skolan så är det ett teoretiskt himmelrike! Eller vad sägs om skolor totalt utan krav och ansvar?
Nu fungerar det ju inte helt så i praktiken som det låter, men du kan ju alltså inte stanna på klassen och mycket svårt är det att bli utkastad!
Ingen mat i skolan och inget studiestöds system som Finland har!

I Norge är gatlampor också en raritet värt att skåda! Om du ser sådana på vägar 40km utan för Oslo så vill jag gärna veta! T.o.m inne i Oslo centrum vid Aker-Brygge så är det mörkt som i reven på kvällarna! Det är finns otroligt många fördelar som talar för Finland.

MEN! Som en följd av vårt avsevärt högre levnadsstandard i Helsingfors-regionen så är vi också totalt pank! Vi plogar gågatorna så att alla kan gå i klackskor i Esbo & Helsingfors medan folk här går i Cherrox eller gummistövlar på jobb. Samma är det med bilvägarna, de plogas mycket oftare i Esbo tex än här var vi bor nu.
Alltså det är otroligt gott att komma hem till Finland igen, men jag förstår nog varför pengarna i landet börjar ta slut!
I Norge lever man som om det inte finns fyrk överhuvudtaget, medan man i Finland lever som att det skulle finnas pengar i oändlighet.
Vi kan bara skylla oss själva att pengarna tar slut även om många av våra val är praktiska så är de inte så ekonomiska.

Här ser du inte ett ända hus med bergvärme, så gott som alla har gammaldags el-batterin och vedvärme, få höghus har centralvärme, ingen gårdskarl eller liknande.

Allt detta kostar pengar, massor av pengar, och ok jag är för att det ska vara som i Finland, men sen igen så är jag kanske inte den som ska ge spartips till folk :(

Men nu när jag skriver detta och ser ut så är det ett strålande solsken så jag ska ta tillfället i akt å gå ut å dricka kaffe! Vem vet, nästa gång ser jag den kanske i Juni :P


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar