torsdag 16 januari 2014

Vinter på allvar

Det har blivit vinter här i Norge på allvar nu, nu är det fint här med typ 30cm snö och mera kommer det kontinuerligt.

Det enda som är åt helvete med det är att det inte plogas något speciellt aktivt här, 10cm är gränsen före plogbilen drar ut i Nes. Alltså 10cm snö på vägarna är mycket, det betyder alltså att det har hunnit snöa mycket mer före plogbilarna och traktorerna detfakto är ute på vägarna.


Man märker nog bra att det kommer snö i massvis, normal körtid in till Oslo är ca 35-40minuter, men i detta väder så mister folk sin körförmåga så normal tid de sista dagarna har varit 2 timmar till 2och 45 minuter. Helt fantastiskt tragiskt :/

Men det är vackert nu, vitt å fint och Norrbaggarna kommer liksom till liv när dom får stå på "SKI"
det är liksom som hockeyseason för finnar och kanadensare.
Men poängen var att det är kul å se hur mycket folk njuter av att skida, själv så har jag en ganska minimal förståelse för det. 
"Don't get me wrong" jag tycker att det är helt OK men det är inte något jag längtar efter hela året för att säga det så.

Men om det är något liknande som jag känner för ishockeyn, som de upplever så förstår jag.

Och btw ingen vits att tro att norska landslaget är dopade, det tror jag faktiskt inte. Helt sant, alla skidar hela jävla tiden!!! Det är helt otroligt, folk står på skidor mer än vad de går normalt under resten av året!!!!
Alla grupper av folk och alla åldrar, det ser du inte i Finland på samma sätt och bättre kondis får de ju här också för det finns ju inte en rak yta att stå på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar